Heisann!

De siste dagene har jeg hatt en del oppdrag på design, og dette er artige greier! Ett bilde kan fortelle mer enn tusen ord, og dette er helt klart sant. Mye av arbeidet jeg gjør når det kommer til design for kunder er optimalisere bilder for kunder. Gjerne tilpasse til annonse, design på nettsiden eller til sosialmedia. Vi jobber en del med digital markedsføring på eks facebook, hvor vi jobber med noe som kalles for A-B testing. Kort fortalt vil det si at vi lager annonser for kunder hvor vi legger ut veldig lik tekst på 2-3 annonser, så endrer vi bilde på annonsene. Vi ser helt klart at kvalitet har MYE å si. Kjedelige bilder, med lite liv og farge skaper mindre resultat enn bilder som virkelig gir litt glød.

Okey, la oss se litt på hva jeg mener. Siden jeg har jobbet litt med dette siste dagene satt jeg å tenkte at dette er et viktig budskap å få frem. Her kommer 3 eksempler.

Her har vi ett bilde fra Lofoten. Ser utrolig bra ut i utgangspunktet. Men dette mangler glød og farger.

For å bruke dette i digital markedsføring, eller design på en nettside trenger dette bilde litt kjærlighet. Jeg har brukt en teknikk som jeg kaller for «Gussin Blur with Soft layer». Dette gjøres i Photoshop, hvor jeg tar samme bilder og legger lag på lag, på lag og et lag til og utforsker med de forskjellige kontrastene for å oppnå best mulig resultat.

Sånn ble det:

Neste bilde har jeg brukt samme teknikk.

Før:

Etter:

Mitt siste eksempel er en annen teknikk, også utført i Photoshop.

Før:

Etter: Her var mitt ønske å få en mer rustikk følelse av produktet for å bruke som bakgrunnen av et annet element.

Ikke bare speiler bildet bedriften din, men også kvaliteten av bildet 🙂 Det trenger ikke alltid å handle om de store endringene i et bilde, men de små kan gjøre en stor forskjell.

MERK: Filter/overlegg som ligger inn på mobiler etc som mange bruker reduserer ofte kvaliteten på bildet. Tenkte det bare var kjekt å vite 🙂

Ønsker du å vite mer om dette, eller du sitter med noen bilder du gjerne skulle ha «freshet» opp litt før det skal legges ut, eller brukes til markedsføring? Ikke nøl med å send mail 🙂

Ha en strålende uke folkens 🙂