Hei!

Som kunde hos Sabona / FreshWeb skal jeg i tiden fremover lære dere en del nyttige tips for hvordan å få kontroll over din egen markedsføring. I mange år har jeg hjulpet alt fra små lokale bedrifter til internasjonale selskap med hvordan legge en strategi og gjennomføre en god markedsføringsplan. Nå skal jeg ta all denne erfaringen å dele med deg som kunde. Om det er noe du lurer eller trenger mer veiledning. Så ikke nøl med å ta kontakt med meg!

Ta kontroll over egen markedsføring. 

Har du kontroll eller oversikt i dag? Mange bedrifter svarer ganske vagt på dette, og i dette innlegget skal jeg forklare litt hvordan du kan ta kontroll over dette.

Gjennom tidene har jeg jobbet med en rekke bedrifter som har gått i markedsføringsfella. Katalogtjenester, dyre annonser osv. Det er ikke lenge siden jeg snakket med en snekker som hadde annonsert seg i en katalog for over 50.000 ,- pr år, og når han innså at dette spiste opp bunnlinje resultatet på selskapet var det umulig å komme seg ut av avtalen. Som jeg sier til de fleste kunder, «Virker det for godt til å være sant… Da er det som regel det». Det første jeg tenker på i dialog med en ny bedrift er hvor er det dem markedsfører seg i dag? Hvilken kostnad har dette? Og hvilke resultat har det? I mange situasjoner er det faktisk sånn at betalt annonse kan være lønnsomt for å nå ut til et bredere marked. Selger du tjenester i Norge til markedet i Tyskland kan det faktisk i noen tilfeller lønne seg å markedsføre seg lokalt i Tyskland. Sitter du å vurderer å betale for en annonse eller en type markedsføring vil jeg anbefale deg å ta kontakt med meg før du så gjør dette. Så kan vi sammen se om dette vil være lønnsomt eller ei. Du som gründer i ditt selskap skal vite hvordan markedet ditt er, og hvilken målgruppe du har. Er målgruppen din jenter mellom 20-30 år som liker mote, er annonsering i VG ikke lønnsomt. Noen ganger er denne litt vanskelig å se, fordi VG har tross alt 2 millioner leser hver dag. Og tenk deg å få din logo og annonse vist for alle disse? Men du må tenke anderledes, du må faktisk finne ut hvem disse 2 millionene er, og hvorfor de faktisk går på vg.no. Tror du at ditt markedet er der?

Men hvor og hvordan du skal annonsere deg er veldig individuelt for hver enkelt bedrift, så jeg vil heller vise dere hvordan dere kan ta mer kontroll over din markedsføring, og få ned kostnadene på dette. Mange tenker at markedsføring koster mye, og krever masse erfaring. Ja, det krever erfaring å markedsføre, men det trenger faktisk ikke å koste er enn din dyrbare tid å markedsføre til ditt marked.

  • Hvilken målgruppe har du?
  • Hvilket mål har du for din bedrift og ditt produkt?
  • Hvilke konkurrenter har du?
  • Hva skiller deg fra dine konkurrenter og gjør deg unik?

Dette er ganske enkle spørsmål å stille deg selv. Vi kan ta et eksempel her:

Sabona Gård. Vi har en rekke målgrupper, siden vi driver med mange forskjellige ting. Det kan noen ganger være komplisert å jobbe på denne måten, og man må ha fokus på hver målgruppe for hvordan du jobber. Men vi tar «Hundekjøring» i første omgang her. Vi har spesialisert oss på hundekjøring på Hardangervidda. Grunnen er at Hardangervidda er verdenskjent og besøkes av flere tusen turister hvert år, både vinter og sommer. Og vi elsker å jobbe i dette område, samtidig som vi mener at dette er et av Norges vakreste sted å kjøre hund eller ta en god skitur. Nå som vi har funnet tjenesten vi ønsker å selge kan vi løpe inn til forskjellige turistkontorer å få dette opp på dems nettside og magasiner til en god slump med penger. Men vi har bestemt oss i denne tjenesten å være vår egen markedsføringssjef! Vi vet at 8 av 10 personer bruker Google hver dag for å finne svar på et spørsmål. Vi kan da annonsere oss på Google? Ja det kan man, og det kan koste en formue om du ikke vet hva du driver. Og det er bevist at personlig innlegg, noe du leser noen skriver om, eller hører av en venn er mye mer troverdig enn annonsering. Så, nå kan du åpne en ny fane -> Gå til www.google.no  søk så «Hundekjøring hardangervidda».  Nå kanskje du skjønner litt mer hva jeg snakker om. Øverst her ligger Sabona Gård med et innlegg. Dette er noe vi ikke har betalt noe for, men lagt en god strategi, og mye artig arbeid bak.

Du husker den bedriften jeg snakket om som betalte over 50.000 hvert år for å annonsere seg i en katalogtjeneste, som Eniro, Gulesider, 180.no. Prøv nå å tenk nøye. Hvor mye bruker du disse katalogtjenestene for å finne svaret på en løsning? Vi vet at 8 av 10 bruker Google. Så det er flere lesere der enn om du slår sammen alle katalogtjenestene i Norge. Vårt budskap om hundekjøring kostet oss 0,-. Siden det også er ett innlegg og ikke merket som «Annonse» er det også bevist at det er mer troverdig. Valget er ikke vanskelig for hva du ville valgt? Men for å komme dit trenger du en god strategi og en god fremdriftplan. Og det kan virke utmattende å jobbe med dette. Først skal du jobbe som snekker hele dagen, så når du er ferdig skal du jobbe som markedsføringssjef? Sånn er det å drive eget selskap, men så klart har du kjempe stor fortjeneste i selskapet ditt kan man jo alltids ansette en til å jobbe med dette. Og det trenger faktisk ikke å være en 100% stilling. Men jeg er ganske sikker på at når du skaper resultater gjennom markedsføring du står bak vil dette gi motivasjon til å fortsette. Det er viktig å vite at denne type markedsføring tar tid, og er ikke gjort over natten. Det er jo så klart betalt annonsering. Derfor kan det være viktig å starte markedsføringen så tidlig som mulig, og begynne å ta markedsandeler.

Håper dette var noe nyttig lesning, og jeg kommer fremover til å dele mer av mine tanker og erfaringer. Som kunde hos oss er rådgivning gratis, så ikke nøl med å ta kontakt om du ønsker veiledning til din markedsføring.

Neste innlegg skal vi begynne å gå mer i dybden for hvordan vi i praksis skal gjøre dette. Det kan derfor være viktig at du har funnet ut de overnevnte punktene om du ikke har dette godt plantet i bakhodet.

  • Hvilken målgruppe har du?
  • Hvilket mål har du for din bedrift og ditt produkt?
  • Hvilke konkurrenter har du?
  • Hva skiller deg fra dine konkurrenter og gjør deg unik?